[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( 8-1402 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 106-115 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه تطبیقی تعلیم آداب دبیری و کتابت (بر پایه کتاب‌های دستورالکاتب و تحفه المحبین)
علی کریمی*، خشایار قاضی‌زاده
چکیده:   (636 مشاهده)
کتابت و انشا یکی از گونه‌های نثر است که در تاریخ ادب فارسی از رواج و اهمیت فراوانی برخوردار است. از این گونه ادبی در ادوار گذشته آثار متعددی به‌ وجود آمده ‌است که بخشی از آنها رسالاتی در زمینه تعلیم آداب دبیری و کتابت هستند. در پژوهش حاضر، به بررسی و مقایسه دو رساله تعلیمی دستورالکاتب از محمد نخجوانی، متعلق به قرن هشتم هجری، و تحفه‌المحبین از سراج شیرازی، متعلق قرن نهم هجری، پرداخته شده است. این دو اثر از لحاظ محتوای بخش، سیر موضوعی، تقسیم‌بندی مطالب، نام‌گذاری عنوان‌ها، نحوه ارائه تعلیم آداب دبیری، و کتابت بررسی و مقایسه شده‌اند.
پژوهش حاضر به‌ منظور ارائه شباهت‌ها و تفاوت‌های ساختاری و محتوایی این دو رساله در زمینه آداب دبیری و کتابت و در نتیجه شناخت رویکرد تعلیمی و علقه ادبی مؤلفان انجام شده است و به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد که این دو اثر، از لحاظ ارائه سبک و تعلیم آداب دبیری و کتابت، چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند؟ در صورتی‌که، شیوه‌ تعلیمی مؤلفان در این دو رساله شباهت‌ها و تفاوت‌های بارز دارد، شاخص‌ترین آنان کدام است؟
روش پژوهش، توصیفی‌ ـ تطبیقی، جمع‌آوری اطلاعاتْ کتابخانه‌ای و ابزار گردآوریْ فیش‌برداری است‌. نتایج و یافته‌های کلّی پژوهش بیانگر آن‌اند که این دو کتاب از لحاظ ارائه‌ سبک و تعلیم آداب دبیری و کتابت شباهت‌ها و تفاوت‌هایی در ساختار و محتوا دارند. به‌طوری‌که، نخجوانی در دستورالکاتب نامه‌نگاری و اصول آن را مورد توجه قرار داده، در صورتی‌که سراج شیرازی با نگاه تعلیمی به آداب دبیری پرداخته‌است.

 
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: آداب دبیری، کتابت، مطالعه‌ تطبیقی، رسالات آموزشی، دستورالکاتب، تحفه‌المحبین
متن کامل [PDF 227 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


کریمی علی، قاضی‌زاده خشایار. مطالعه تطبیقی تعلیم آداب دبیری و کتابت (بر پایه کتاب‌های دستورالکاتب و تحفه المحبین). گلستان هنر. 1402; 8 (1) :115-106

URL: http://golestanehonar.ir/article-1-401-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 8-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
گلستان هنر Golestan-e Honar

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4657