| مطالعه تطبیقی تعلیم آداب دبیری و کتابت (بر پایه کتابهای دستورالکاتب و تحفه المحبین) | 
								
								  | علی کریمی*،    خشایار قاضیزاده | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
                                
								  | چکیده:       (1215 مشاهده) | 
								
								  | کتابت و انشا یکی از گونههای نثر است که در تاریخ ادب فارسی از رواج و اهمیت فراوانی برخوردار است. از این گونه ادبی در ادوار گذشته آثار متعددی به وجود آمده است که بخشی از آنها رسالاتی در زمینه تعلیم آداب دبیری و کتابت هستند. در پژوهش حاضر، به بررسی و مقایسه دو رساله تعلیمی دستورالکاتب از محمد نخجوانی، متعلق به قرن هشتم هجری، و تحفهالمحبین از سراج شیرازی، متعلق قرن نهم هجری، پرداخته شده است. این دو اثر از لحاظ محتوای بخش، سیر موضوعی، تقسیمبندی مطالب، نامگذاری عنوانها، نحوه ارائه تعلیم آداب دبیری، و کتابت بررسی و مقایسه شدهاند.پژوهش حاضر به منظور ارائه شباهتها و تفاوتهای ساختاری و محتوایی این دو رساله در زمینه آداب دبیری و کتابت و در نتیجه شناخت رویکرد تعلیمی و علقه ادبی مؤلفان انجام شده است و به این پرسشها پاسخ میدهد که این دو اثر، از لحاظ ارائه سبک و تعلیم آداب دبیری و کتابت، چه شباهتها و تفاوتهایی دارند؟ در صورتیکه، شیوه تعلیمی مؤلفان در این دو رساله شباهتها و تفاوتهای بارز دارد، شاخصترین آنان کدام است؟
 روش پژوهش، توصیفی ـ تطبیقی، جمعآوری اطلاعاتْ کتابخانهای و ابزار گردآوریْ فیشبرداری است. نتایج و یافتههای کلّی پژوهش بیانگر آناند که این دو کتاب از لحاظ ارائه سبک و تعلیم آداب دبیری و کتابت شباهتها و تفاوتهایی در ساختار و محتوا دارند. بهطوریکه، نخجوانی در دستورالکاتب نامهنگاری و اصول آن را مورد توجه قرار داده، در صورتیکه سراج شیرازی با نگاه تعلیمی به آداب دبیری پرداختهاست.
 
 | 
								
								  |  | 
								
								  | واژههای کلیدی:  کلیدواژهها: آداب دبیری، کتابت، مطالعه تطبیقی، رسالات آموزشی، دستورالکاتب، تحفهالمحبین | 
								
								  |  | 
								
								  | متن کامل  [PDF 227 kb] 
                                    
                                     
                                     
                                    
									  
                                       (570 دریافت) | 
								
								  | نوع مطالعه:  پژوهشي |
                                  موضوع مقاله: 
                                  تخصصي | 
                                
                                  
                                    |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  |  | 
								
								  | ارسال نظر درباره این مقاله | 
                                
                                |  | 
								
								  |  |