راهنمای نویسندگان
• نشریه پژوهشی «گلستان هنر»، نوشتارهای علمی ـ پژوهشی و تحلیلی در زمینه هنر و معماری را پس از داوری و تصویب هیئت تحریریه به چاپ میرساند. نشریه از چاپ مقالههای غیر علمی ـ پژوهشی و متفرقه (ترجمه، گردآوری، گزارش و یادداشتهای تحقیقاتی و مروری) معذور است.
• مقالات باید حاصل کار پژوهشی نویسنده/ نویسندگان باشد و نباید قبلاً در هیچ نشریهای به چاپ رسیده باشد.
• مقالاتی که برای بررسی و چاپ به این نشریه ارسال میشوند، نباید همزمان به نشریههای دیگر ارائه شده باشند.
• سردبیر و هیئت تحریریه نشریه و داوران در پذیرش، اصلاح محتوا یا رد مقالات اختیار تام دارند.
راهنمای تدوین مقالات
• حجم مطالب مقاله (با احتساب تمام بخشهای مقاله) باید بین ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ واژه باشد.
• مقالات با قلم B Mitra ۱۲ و واژگان و اصطلاحات انگلیسی با Times New Roman۱۱ تایپ و در قالب Word و Pdf برای نشریه ارسال شوند.
• رسمالخط مقاله، براساس دستور خط فرهنگستان زبان و ادب فارسی تنظیم شده باشد و رعایت نیمفاصله در نوشتن واژهها الزامی است.
• جدولها، نمودارها و عکسها ، ترجیحاً در متن در کنار توضیحات مربوط قرار گیرند.
• مقاله باید به ترتیب دارای بخشهای «چکیده»، «کلیدواژهها»، «مقدمه» ( پیشینه، سؤالات تحقیق، روش تحقیق)، «بدنه اصلی» (بحث و بررسی، تحلیل، نقد و ...)، «نتیجهگیری»، «پینوشتها» و «کتابنامه» باشد:
چکیده باید به دو زبان فارسی (بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ واژه) و انگلیسی (بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ واژه) نوشته شود و شامل معرفی موضوع، ضرورت و اهمیت پژوهش، روش کار و یافتههای پژوهش باشد. به عبارت دیگر، در چکیده باید بیان شود که چه گفتهایم، چگونه گفتهایم و چه یافتهایم.
o واژه چکیده باید با قلم تیره (bold) و در یک سطر مجزا از مطلب چکیده و بدون (:) نوشته شود
o چکیده انگلیسی باید حتماً مطابق با دستور زبان انگلیسی و رعایت اصول نگارشی آن زبان و روان و صحیح باشد (نشریه از پذیرش ترجمههای غیر اصولی و خارج از معیار معذور است).
واژههای کلیدی اساسیترین واژههایی است که پژوهش حول محور آنها بحث میکند و مورد تأکید پژوهش است و باید بین ۳ تا ۶ واژه باشد.
o عنوانِ «واژههای کلیدی» باید قلم تیره (bold) باشد و در مقابل آن علامت (:) گذاشته شود و بعد از آن، واژههای کلیدی مورد نظر با علامت ویرگول (،) از هم جدا شوند.
مقدمه بستری است جهت آماده شدن ذهن مخاطب برای ورود به بحث اصلی. در مقدمه معمولاً موضوع از کل به جزء بیان میشود تا فضای روشنی از متن بحث برای خواننده حاصل شود. همچنین ضروری است که شرح و بیان مسئله، روش پژوهش، پیشینه پژوهش، و بیان هدفهای پژوهشی در مقدمه مقاله مدّ نظر قرار گیرد.
o در بخش روش پژوهش، به روش انجام کار، شیوۀ جمعآوری اطلاعات، ابزار گردآوری اطلاعات، جامعۀ آماری، تعداد نمونههای مورد بررسی، و روش تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شود.
o در پیشینه پژوهش باید عناوین کتب، مقالات، پایاننامهها و طرحهای تحقیقاتی مرتبط با تحقیق جاری با شیوه APA نگاشته شود. (نک: بخش کتابنامه)
بحث و بررسی شامل بدنه اصلی مقاله است که تحلیل، تفسیر، و استدلالهای پژوهش را در بر میگیرد.
o نقلقولهای مستقیم، داخل گیومه فارسی ( «» ) قرار داده شوند و نقل قولهای بیش از چهل واژه، بهصورت جدا از متن با تورفتگی (نیمسانتیمتر) از طرف راست و (با قلم شماره ۱۱) درج شود. ارجاعدهی برای اینگونه نقل قولها به این شکل است: (آژند، ۱۳۸۹: ۲۱)
o نقل قول خلاصه یا استنباطشده، داخل گیومه فارسی ( «» ) قرار نمیگیرند. ارجاعدهی برای اینگونه نقل قولها به این شکل است: (نک: کریمی،۱۳۸۲: ۴۵ ـ ۵۰)
o نقل قول برگرفته از منبع واسطه، اینگونه نوشته شود: (پیاژه ۱۹۷۳، به نقل از منصور، ۱۳۷۶: ۵۰)
o پانوشتهای مقاله (معادلهای انگلیسی، علائم اختصاری) باید در هر صفحه به ترتیب شمارهگذاری شود و در هر صفحه از شماره ۱ آغاز شود.
o ارجاعات درونمتنی باید داخل پرانتر و شامل نام خانوادگی مؤلف، سال انتشار و شماره صفحه باشد و در صورت چند جلدی بودن شماره جلد قبل از شماره صفحه نوشته شود. در ارجاع به منابع لاتین همانند منابع فارسی عمل شود ولی به زبان لاتین:
یک نویسنده: (آژند، ۱۳۸۹: ۲۱).
کتاب چندجلدی (محمدی، ۱۳۸۷: ج ۲، ۲۵)
دو نویسنده: (محمدی و احمدی، ۱۳۹۰: ۱۳)
سه نویسنده: (محمدی، احمدی و قاسمی، ۱۳۹۳: ۸۱)
بیش از سه نویسنده (زاهدی، رفیعی، محمودی و همکاران، ۱۳۴۹: ۴۰)
نقل قول دست سوم: (پیاژه ۱۹۷۳، به نقل از منصور، ۱۳۷۶: ۳۵)
(Fukugawa, ۲۰۲۲: ۴۴۵۱)
o ارجاع تکراری به یک منبع که بلافاصله بعد از همان منبع آمده باشد به جای نام نویسنده / نویسندگان از واژه «همان» استفاده میشود. (همان: ۵۰)
o ارجاع به آثار دیگر یک نویسنده / نویسندگان بلافاصله بعد از یک منبع به اینگونه نوشته شود: (همان: ۱۳۹۹: ۲۰)
نتیجهگیری باید تبیینکننده بحث، ارائهدهنده یافتههای پژوهش و در راستای پاسخ به پرسشهای اصلی مقاله نگاشته شود.
پینوشتها: توضیح اصطلاحات خاص، منابع تکمیلی، یادداشتها، پیوستها، ضمایم، و به طور کلی مطالبی که جزو بدنه اصلی مقاله نیست باید با شمارهگذاری در متن، در انتهای متن به شکل پینوشت پیش از کتابنامه گنجانده شود.
در بخش سپاسگزاری (در صورت تمایل یا نیاز) از راهنمایی یا کمک افراد یا نهادهای مربوطه قدردانی شود (اختیاری).
کتابنامه
o کتابنامه باید براساس شیوه APA تنظیم شود.
o کتابنامه به ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی در انتهای مقاله آورده شود.
o در منابعی که متعلق به یک فرد است نام و نام خانوادگی تکراری در منابع دوم و بیشتر مجدداً باید نوشته شود.
نام خانوادگی، نام (۱۳۶۰). ....
نام خانوادگی، نام (۱۳۸۳). ....
o تنظیم کتابنامه به شیوه APA به شرح زیر است:
الف. کتابها
با یک نویسنده:
تألیف: نام خانوادگی، نام نویسنده (سال نشر). نام کتاب (ایرانیک) (شماره جلد. نوبت چاپ). محل انتشار: ناشر.
ـ زرینکوب، عبدالحسین (۱۳۷۳). از کوچۀ رندان: دربارۀ زندگی و اندیشۀ حافظ (چاپ پانزدهم). تهران: سخن.
ـ گودرزی دیباج، مرتضی (۱۳۸۹). تاریخ تطبیقی هنر (جلد ۱). تهران: انتشارات سوره مهر.
ترجمه: نام خانوادگی، نام نویسنده (سال نشر). نام کتاب (ایرانیک). نام و نام خانوادگی مترجم / مترجمان (شماره جلد. نوبت چاپ). محل انتشار: ناشر.
اکو، اومبرتو (۱۳۹۹). تاریخ زیبایی. ترجمه هما بینا. (چاپ ششم). تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
تصحیح: نام خانوادگی، نام نویسنده (سال نشر). نام کتاب (ایرانیک). نام و نام خانوادگی مصحح / مصححان (شماره جلد. نوبت چاپ). محل انتشار: ناشر.
وزیرآبادی پنجابی، حبیبالله (۱۳۹۳). رساله گلکاری: فتوتنامه بنایان. تصحیح عارف نوشاهی، تهران: پژوهشکده هنر.
Contadini, Anna (۱۹۹۸). Fatimid Art. London: Victoria and Albert Museum.
با دو نویسنده و بیشتر:
تألیف: نام خانوادگی، نام نویسنده؛ نام خانوادگی، نام نویسنده (سال نشر). نام کتاب (ایرانیک) (شماره جلد. نوبت چاپ). محل انتشار: ناشر.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس (۱۳۷۶). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
ترجمه: نام خانوادگی، نام نویسنده؛ نام خانوادگی، نام نویسنده (سال نشر). نام کتاب (ایرانیک). نام و نام خانوادگی مترجم / مترجمان (شماره جلد. نوبت چاپ). محل انتشار: ناشر.
مارشال، کاترین؛ راسمن، گرچن ب. (۱۳۷۷). روش تحقیق کیفی. ترجمه: علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی. تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
Carl, Klaus; Charles, Victoria (۲۰۰۹). Baroque Art. New York: Parkstone Press International.
منبع نویسی از یک نویسنده با بیش از یک اثر در یک سال:
بلخاری، حسن (۱۳۸۸الف). اسرار مکنون یک گل (تأملی در مبانی حکمی نیلوفر مقدس در آیین هنر و معماری شرق). انتشارات فرهنگستان هنر و حسنافرا.
بلخاری، حسن (۱۳۸۸ب). سرگذشت هنر در تمدن اسلامی (موسیقی و معماری). نشر سوره مهر.
کتابهایی که نام نویسندۀ آنها مشخّص نیست، در پایان کتابنامه و بر اساس نام کتاب مرتب شوند:
هزارویک شب (الف لیله و لیل) (۱۳۲۸). ترجمه عبداللطیف طسوجی تبریزی. تهران: علیاکبر علمی و شرکا.
ب. مقاله:
با یک نویسنده:
تألیف: نام خانوادگی، نام نویسنده (سال نشر). عنوان مقاله. عنوان نشریه (ایرانیک)، شماره دوره (شماره)، صفحات مقاله.
بنیاسدی، نازنین (۱۳۸۲). مدیریت مشارکتی معلمان و ارتباط آن با رفتار جامعه مدنی دانشآموزان. روانشناسی و علوم تربیتی، ۳۴(۲)، ۱۷۵ – ۱۹۸.
Fukugawa, N. (۲۰۲۲). Effects of the quality of science on the initial public offering of university spinoffs: evidence from Japan. Scientometrics, ۱۲۷(۸), ۴۴۳۹-۴۴۵۵.
با دو نویسنده یا بیشتر:
تألیف: نام خانوادگی، نام نویسنده؛ نام خانوادگی، نام نویسنده (سال نشر). عنوان مقاله. عنوان نشریه (ایرانیک)، شماره دوره (شماره)، صفحات مقاله.
شجاعی، حسین؛ ثقفیان، علی(۱۳۹۶). تأثیر شناخت تحولات تاریخی زبان عربی بر گستره پژوهشهای ریشهشناسی. مطالعات قرآن و حدیث، ۱۱(۲۱)، ۵-۲۸.
Haunschild, R; Bornmann, L. (۲۰۲۲). Relevance of document types in the scores’ calculation of a specific field-normalized indicator: Are the scores strongly dependent on or nearly independent of thedocument type handling?. Scientometrics, ۱۲۷(۸), ۴۴۱۹-۴۴۳۸.
مجموعه مقالات همایشها
نام خانوادگی، نام نویسنده (سال انتشار). عنوان مقاله. (در) عنوان مجموعۀ مقالات (ایرانیک) (شمارۀ صفحات). محل نشر: ناشر.
خامسان، احمد (۱۳۸۶). چالشهای ایجاد برنامههای دکتری برخط. در مجموعه مقالات همایش تأملی بر دوره های دکتری ایران (ص۲۴-۳۵). مؤسسه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، تهران: دانشگاه پیام نور.
مقاله کنفرانسها
نام خانوادگی، نام نویسنده (سال انتشار). عنوان مقاله. (در) عنوان همایش، محل همایش، روز و ماه برگزاری.
گودرزپروری، پرناز (۱۴۰۰). ساختاردهی نقد هنری بر پایه رویکردهای اخلاقی در همایش ملی تبارشناسی و سیر تحول نقد هنر در ایران، ۲۶ و ۲۷ مهر.
مقاله دانشنامه
نام خانوادگی، نام نویسنده (سال انتشار). عنوان مقاله. (در) عنوان دانشنامه (ایرانیک) (شماره جلد)، (ویراستۀ / به سرپرستی) نام و نام خانوادگی ویراستار(ان) / سرپرست، شمارۀ صفحات. ناشر: محل نشر.
خالقی مطلق، جلال (۱۳۹۱). شاهنامه شاه طهماسبی. در دانشنامه زبان و ادب فارسی (جلد ۴)، به سرپرستی اسماعیل سعادت، ۱۳۳. تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
گزارشهای علمی فنّی
اطلاعات نویسنده. (سال انتشار). عنوان گزارش. {گزارش طرح پژوهشی}. محلّ نشر: ناشر.
گنجی، احمد، و بهزاد دوران ( ۱۳۸۶). بررسی الگوی کاربری اینترنت در بین افراد ۲۵ تا ۴۰ سال شهر تهران. گزارش طرح پژوهشی. تهران: پژوهشگاه اطّلاعات و مدارک علمی ایران. از طریق نشانی:
http://www.itna.ir/archives/۸۴-۸۵-ITAnalyze/۰۰۴۰۸۸.php
نقل قول دست سوم از کتاب
نام خانوادگی، نام نویسنده (سال انتشار). عنوان اثر (ایرانیک). ناشر: محل نشر [اطّلاعات اثر مورد استناد]. (نقل در) نام و نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان اثر اصلی، عنوان اثر اصلی (ایرانیک) (محل نشر: ناشر، سال انتشار اثر اصلی)، صفحۀ مورد استناد در اثر اصلی.
عراقی، حمیدرضا (۱۳۵۶). اصول بازاریابی و مدیریّت امور بازار. تهران: انتشارات توکا. نقل در احمد روستا؛ داور ونوس؛ عبدالمجید ابراهیمی، مدیریّت بازاریابی (تهران: سمت، ۱۳۸۳)، ۱۰۲.
ج. پایاننامه و رساله
نام خانوادگی، نام نویسنده (سال دفاع). عنوان پایاننامه. مقطع تحصیلی و رشته، نام دانشگاه، نام دانشکده (گروه).
ندرپور، فاطمه (۱۳۹۵). بررسی نوع فعالیت و نقش زنان در عرصه هنرهای سنتی دوره قاجار. پایاننامه کارشناسی ارشد صنایع دستی، دانشگاه الزهرا، دانشکده هنر (گروه صنایع دستی).
د. مطالب و مقالات الکترونیکی
نام خانوادگی، نام نویسنده (سال انتشار). نام مقاله (ایتالیک). نام نشریه الکترونیکی یا تارنما (ایتالیک). نشانی اینترنتی (تاریخ دسترسی).
Ernst J. Grube (۲۰۱۱). GORGĀN vii. History from the Safavids to the end of the Pahlavi era. Encyclopaedia Iranica.
https://iranicaonline.org/articles/gorgan-vii (accessed on July ۲۱, ۲۰۱۱).
راهنمای کلی نگارش مقالات
• صفحه مشخصات مقاله (پیش از آغاز مقاله و به صورت مستقل) باید شامل نام و نامخانوادگی نویسنده/ نویسندگان، رتبه علمی، آدرس، تلفن و پست الکترونیکی نویسنده/ نویسندگان باشد.
• در صورتی که مقاله مستخرج از طرح پژوهشی یا پایاننامه/ رساله باشد، عنوان طرح پژوهشی یا پایاننامه/ رساله و همکاران نیز در انتهای صفحه مشخصات درج شود.
• صفحه اول مقاله (بعد از صفحه مشخصات مقاله) بدون نام و مشخصات نویسنده/ نویسندگان و فقط شامل عنوان مقاله، چکیده فارسی و واژگان کلیدی است (این بخش در نیمه پایین صفحه تنظیم شود).
• تصاویر مقاله (عکس و نگاره) با کیفیت مطلوب (JPEG) تهیه شوند. شماره تصاویر به ترتیبی که در متن میآیند، در زیر آنها با توضیحات لازم درج شود. مأخذ هر تصویر مانند ارجاعات درونمتنی در انتهای متن تصویر نوشته شود (تصاویر مقاله به صورت جداگانه نیز برای نشریه ارسال شوند).
• جداول مقاله به منظور پرهیز از بهمریختگی، به صورت JPEG نیز تهیه و برای نشریه به صورت جداگانه ارسال شوند.
• تکمیل و ارسال فرمهای تعارض منافع (دانلود) و اصالت اثر (دانلود) همراه با مقاله الزامی است.
• مشابهتیابی مقالات در سامانه سمیم نور بر عهده نویسندگان است و ارائه نتیجه آن پیش از آغاز فرآیند داوری برای نشریه الزامی است.
• نویسندگان محترم توجه داشته باشند که دو فایل جداگانه از مقاله را در سایت بازگذاری نمایند: ۱. فایل همراه با نام و مشخصات کامل نویسنده / نویسندگان و ۲. فایل بدون نام نویسنده / نویسندگان.
• هنگام ثبت نام در سایت دقت فرمایید تا ایمیل و شماره تماس نویسنده / نویسندگان به طور دقیق ثبت شود.
• ارائه مقاله به نشریه «گلستان هنر»، فقط از طریق بارگذاری در سامانه نشریه امکانپذیر است.
• تأیید نهایی مقالات برای چاپ، پس از داوری و با تأیید هیئت تحریریه نشریه است.
• صحت نوشتارهای علمی با نویسنده/ نویسندگان است.
• صدور گواهی پذیرش مقاله پس از داوری نهایی و تأیید سردبیر و پرداخت هزینه چاپ انجام میگیرد.
• متن خالی از اشتباهات تایپی و املایی باشد.
• رعایت نشانهگذاری صحیح متن الزامی است.
• استفاده از مقالات منتشرشده در نشریه با ذکر منبع آزاد است.
|