همنامی هنرمندان نگارگر ایرانی در عصر صفوی، مشکلی است که همواره پژوهشگران این عرصه در تبیین آثار و احوال این نگارگران با آن مواجه هستند. یکی از نگارگران بنام ایرانی مهاجر به هند، که در مرقّع گلشن آثار فراوانی دارد و بهویژه حواشی بسیاری از آثار مرقّع گلشن را با نگارههای منحصربهفرد خود مزیّن کرده، آقارضا کاشانی یا هروی، پسر علیاصغر کاشانی (نقاش مکتب تبریز و دوره اول صفوی) و پدر ابوالحسن نادرالزمان (نقاش برگزیده جهانگیر پادشاه گورکانی هند و مکتب ایران و هند) است که آثار خود را با القاب و عناوینی چون «آقارضا»، «غلام بااخلاص شاه سلیم آقارضای مصور» و «آقارضا جهانگیر پادشاهی» رقم زده است. شرح احوال وی با نقاش بزرگ دیگر مکتب اصفهان در زمان شاهعباس اول، یعنی رضا عباسی، در هم تنیده شده است، از این رو نویسنده بر آن است تا با بهرهگیری از دادههای منابع تاریخی دست اول مکتوب در ایران صفوی و هند گورکانی و ترکیه عثمانی و نگارههای بهجامانده از او، شرح احوال او را از شخصیت و آثار رضا عباسی تفکیک کند.
Koosha K. A Challenge of the Attribution: Agha Reza Kashi -Mussaver Khas-i Heravi (The Especial Painter) or Agha Reza Jahangir Padeshahi. Golestan-e Honar 2025; 9 (2) :118-99 URL: http://golestanehonar.ir/article-1-501-fa.html