[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( 8-1402 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 131-146 برگشت به فهرست نسخه ها
شیوه‌های تاریخ‌نگاری هنر در المآثر و الآثار
لیلا غفاری* ، امیر مازیار
چکیده:   (301 مشاهده)
محمدحسن خان اعتمادالسلطنه مورخ پیشروی عصر ناصری است که در تألیفات متعدد خود، رویکردی نوین به تاریخ‌نگاری و توجهی خاص به تحقیق و تفحص در زمینۀ ابنیۀ باستانی و آثار تاریخی و هنری ایران داشته است. المآثر و الآثار که از متون مؤخر اوست، به مناسبت چهلمین سالگرد سلطنت ناصرالدین شاه در 1306ق منتشر شده و اعتمادالسلطنه در آن به شرح اخبار، رویدادهای اجتماعی و فرهنگی و احوال بزرگان طی این دوران پرداخته است. به زعم صاحب‌نظران، این کتاب از اصلی‌ترین منابع جهت شناخت ویژگی‌های تاریخی و اجتماعی و اطلاعات رجالی عصر ناصری است. پژوهش حاضر با راهبرد کیفی و به روش تفسیری ـ تاریخی به‌ دنبال پاسخ به این پرسش است که شیوه‌های تاریخ‌نگاری هنر نزد اعتمادالسلطنه در این کتاب کدام‌اند. این پژوهش متن‌محور بوده و گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه‌ای صورت گرفته است. به منظور بررسی شیوه‌های تاریخ‌نگاری هنر در  المآثر و الآثار، مصادیق مستتر در متن ذیل سه دسته‌بندی مفاهیم و اصطلاحات، رویکرد به آثار، و روش‌شناسی مورد مطالعه قرار گرفته است. مفاهیم و اصطلاحات به‌کاررفته در کتاب در دو گروه بنیادی و تخصصی بررسی شده و در رویکرد به آثار، نحوۀ مواجهه با بنا، شیوۀ توصیف عمارات و ابنیه و نگاه اعتمادالسلطنه به اشیا تاریخی و آثار باستانی ارزیابی گردیده است. روش‌شناسی اعتمادالسلطنه نیز از دو وجه ایجابی و سلبی مرور شده است؛ وجه ایجابی در توجه به مشاغل هنری و غیر هنری، ذکر رویدادهای تاریخی مربوط به هنرها، استخراج اطلاعات مرتبط با تاریخ هنر از ابنیه و تزئینات معماری و مقایسۀ هنرمندان با یکدیگر نمود یافته و وجه سلبی مشتمل بر نکاتی است که اعتمادالسلطنه به آنها نپرداخته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که اعتمادالسلطنه در المآثر و الآثار در مقایسه با تألیفات متقدمش، در ثبت‌ و ضبط اطلاعات تاریخی ابنیه و آثار باستانی و هنری ایران حساسیت بیشتری داشته و با نگاهی دقیق‌تر به رویدادهای مرتبط با رشته‌های مختلف هنری، معرفی هنرمندان و رسالات و آثار آنها پرداخته است. همچنین، آشنایی ‌او با باستان‌شناسی و سکه‌شناسی و آگاهی‌اش از اهمیت این معارف نوظهور، موجب شده تا از نگاهی تاریخ‌مند به اشیا باستانی و آثار تاریخی و هنری برخوردار باشد و به آنها به‌ منزلۀ مدارک تاریخی معتبر استناد نماید.
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: تاریخ هنر، تاریخ‌نگاری هنر ایران، عصر ناصری، اعتمادالسلطنه، المآثر و الآثار
متن کامل [PDF 411 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


غفاری لیلا، مازیار امیر. شیوه‌های تاریخ‌نگاری هنر در المآثر و الآثار. گلستان هنر. 1402; 8 (1) :146-131

URL: http://golestanehonar.ir/article-1-403-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 8-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
گلستان هنر Golestan-e Honar

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645