[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( 8-1402 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 88-105 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل نگارۀ بارگاه کیومرث (اثر سلطان محمد نقاش) با رویکرد آیکونولوژی پانوفسکی
محمدکاظم حسنوند* ، فهیمه نعمتی
چکیده:   (880 مشاهده)
کتاب‌آرایی از دیرباز در میان سایر هنرها و تمدن‌ها ارزشی والا داشته است. در این میان، شاهنامه‌ها به دلیل ارزش ملی و تاریخی‌شان، در هر دوره به فاخرترین شکل هنری تولید می‌شدند. در میان شاهنامه‌هایی که به دستور پادشاهان در دوره‌های مختلف تدوین و مصور شده‌اند، شاهنامه شاه‌تهماسبی از ارزش هنری بالایی برخوردار است و اهمیت آن به دلیل وجود حامیان هنر‌دوست و تعدد هنرمندان عصر صفوی ا‌ست که با سرپرستی سلطان‌محمد در پدید آمدن این اثر نقش مهمی ایفا نمودند. نگارۀ بارگاه کیومرث اثر سلطان‌محمد از جمله نگاره‌های بی‌بدلیل این شاهنامه است.
عناصر به‌کاررفته در این نگاره بیانگر نمادها و نشانه‌هایی هستند؛ نمادهایی که ریشه در فرهنگ، باور و عقاید هنرمند و دورۀ پدید آمدن اثر داشته و با تاریخ هنر دوره‌های دیگر پیوندی ناگسستنی دارند. از این رو، ضروری می‌نماید که این نگاره با رویکرد جدیدی که در حوضۀ نقد هنری و زیباشناسی مطرح است تحلیل و بررسی شود. یکی از رویکردهایی که برای بررسی محتوای متون تصویری غالباً سودمند است، رویکرد آیکونولوژی‌ است. آیکونولوژی هم به عنوان رویکرد، هم به عنوان روش، اساساً در پی تبیین آثار هنری به خصوص آثار هنری بصری به شکلی است که مخاطب عام و خاص به فهم کنه این آثار نایل آمده و از این راه به برقراری رابطه با اثر هم توانا شود. برای درک بهتر نگارۀ «بارگاه کیومرث» با کاربست سه‌ مرحله‌ای آیکونولوژی پانوفسکی که شاملِ توصیف پیشاشمایل‌نگارانه، تحلیل شمایل‌نگارانه و تفسیر شمایل‌شناسانه می‌شود، می‌توان مرحله به مرحله از نگاره لایه‌برداری کرد و به سمت جان آن پیش رفت. نتایج نشان می‌دهد که موضوع و نوع مصورسازی نگاره پیشینه‌ای کهن در اساطیر و کهن‌الگوها دارد که هنرمند توانسته با قلم گیرا و سبک بی‌بدلیل خود فضایی این‌چنین را در این نگاره خلق کند؛ فضایی که ارتباطی معناشناختی با مفهوم و ادبیات نگاره دارد.

 
واژه‌های کلیدی: آیکونولوژی، پانوفسکی، شاهنامه شاه‌تهماسبی، سلطان‌محمد نقاش، نگاره بارگاه (دربار) کیومرث
متن کامل [PDF 4439 kb]   (290 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


حسنوند محمدکاظم، نعمتی فهیمه. تحلیل نگارۀ بارگاه کیومرث (اثر سلطان محمد نقاش) با رویکرد آیکونولوژی پانوفسکی. گلستان هنر. 1402; 8 (1) :105-88

URL: http://golestanehonar.ir/article-1-400-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 8-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
گلستان هنر Golestan-e Honar

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660