[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: داوران ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده











..
:: دوره 9، شماره 1 - ( 11-1403 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 193-211 برگشت به فهرست نسخه ها
نحوۀ بازنمایی و طبقه‌بندی موضوعی و مضمونیِ نقش شیر در هنر عصر قاجار
حسن عزیزی* ، علیرضا بهارلو
چکیده:   (178 مشاهده)
نقش‌مایۀ شیر در تاریخ هنر و اندیشۀ بشری، در همنشینی با اهداف و عقاید آدمی، به اشکال مختلفی ظهور کرده و با نظر به ظرفیت‌های تصویری خود، به نماد و نشانه و مفاهیم مرتبط بدل شده است. این مهم از کهن‌ترین ادوار تا تاریخ متأخر ایران تداوم یافته و در فرهنگ و هنر قاجار، با نگاهی به گذشته و مطابق با نوع نگرش و مقتضیات این دوره، متجلی شده است. شیر قاجاری هرچند از جایگاه اساطیری خود تا حد زیادی تنزل کرده و سویه‌ای عینی‌تر یافته، با این حال وجهۀ نمادینش را کماکان حفظ کرده است. این پژوهش، به روش توصیفی ـ تحلیلی، در پی پاسخ به دو پرسش عمده است: ۱) بازنمود نقش شیر در هنر دورۀ قاجار در چند دسته قابل طبقه‌بندی است؟ و ۲) مفاهیم و مضامین این نقوش و بازنمایی‌ها چیست؟ طبقه‌بندی موضوعی و نحوۀ بازنمایی و مضمون‌شناسی این آثار در رسانه‌های مختلف، که تاکنون در هنر قاجار کمتر مورد توجه قرار گرفته، از اهداف نوشتار است.  نتایج حاصل نشان می‌دهد در هنرهای تصویری قاجار، شیر از جانوری مغلوب و منفعل در شکارگاه که اسباب سرگرمی و قدرت‌نمایی است، تا حیوانی که معجزه‌وار عامل اجرای خواست اولیای الهی می‌گردد یا مراتب عروج را می‌پیماید، در تغییر است. هریک از این موارد، مضمونی خاص را نیز نمایندگی می‌کند؛ از جمله سیاسی، درباری، مذهبی، روایی، تمثیلی و تزئینی، که در این بین مضمون مذهبی غالب است. نحوۀ بازنمایی این نقش با توجه به مضامین مختلف، عمدتاً نمادین بوده و گاه واقع‌گرا و تا حدودی تجریدی می‌شود. طبقه‌بندی این نقش‌مایه نیز در چهار دستۀ عمده و سه دستۀ فرعی انجام گرفت.

 
واژه‌های کلیدی: هنر قاجار، نقش شیر، بازنمایی، مضمون، طبقه‌بندی
متن کامل [PDF 4865 kb]   (227 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi H, Baharloo5917 A. A Thematic and Pictorial Study on the Representation of Lion in Qajar Art. Golestan-e Honar 2025; 9 (1) :211-193
URL: http://golestanehonar.ir/article-1-471-fa.html

عزیزی حسن، بهارلو علیرضا. نحوۀ بازنمایی و طبقه‌بندی موضوعی و مضمونیِ نقش شیر در هنر عصر قاجار. گلستان هنر. 1403; 9 (1) :211-193

URL: http://golestanehonar.ir/article-1-471-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 11-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
گلستان هنر Golestan-e Honar

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4710