[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: داوران ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده











..
:: دوره 9، شماره 1 - ( 11-1403 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 245-255 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل و بررسی نگاره «شکست محور» اثر استاد حسین مصورالملکی
حمیدرضا نوروزی*
چکیده:   (215 مشاهده)
محمدحسین مصورالملکی معروف به حاج مصورالملکی، از برجسته‌ترین هنرمندان معاصر ایران بود که در زمینه‌های گوناگون هنری اعم از طراحی، نقاشی، نگارگری، تذهیب، طراحی نقشۀ فرش و قلمدان‌سازی، آثاری نفیس و شاخص پدید آورده و با آفرینش آثاری ارزنده جایگاهی رفیع در تاریخ هنر ایران به خود اختصاص داده است. او علاوه برا اینکه انتقال‌دهنده دستاوردهای هنری گذشتگان بود با مهارت و ذوق هنری خویش و پایبندی به اصول نگارگری توانست نوآوری و تحولاتی چشمگیر در شیوه‌های متداول ایجاد کند. در میان طیف گسترده و متنوع آثار منحصربه‌فرد او اثری در زمینه نگارگری با عنوان «شکست محور» وجود دارد که به نسبت دیگر آثار مصورالملکی، از اهمیتی ویژه برخوردار است. هدفی که در این پژوهش دنبال می‌شود، مطالعه و تحلیل نگاره شکست محور اثر حسین مصورالملکی از دو منظر تاریخی-مفهومی و زیباشناسانه است. این پژوهش با هدف کشف جوانب این اثر از دو منظر و درک چگونگی کارکرد آنان در ساختار فنی و روایی سعی دارد تا به این پرسش پاسخ بدهد که تفاوت‌های رویکرد مصورالملکی نسبت به نگارگران پیش از خود و نگارگران معاصرش در انتخاب موضوع و روایت برای خلق اثر چه بوده است و همچنین تمهیدات هنرمند برای ساماندهی عناصر و کیفیات بصری همچون فرم، رنگ و ترکیب‌بندی تصویر به چه شکل انجام شده است. این تحقیق به صورت کیفی و با هدف توسعه‌ای و با روش توصیفی تحلیلی و با گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه‌ای و اینترنتی به تجزیه و تحلیل کیفی داده‌ها پرداخته است. بر اساس نتایج به دست آمده مشخص شد که بر خلاف سنت‌های تصویری هنر نگارگری که آثار عموماً بر اساس منابع ادبی پدید می‌آمدند، در این اثر از افراد و رویدادهای سیاسی، اجتماعی معاصر هنرمند استفاده شده است که این نکته، ویژگی متمایزکننده و نوآورانه‌ای در مقایسه با دیگر آثار این حیطه به حساب می‌آید.

 
واژه‌های کلیدی: حاج حسین مصورالملکی، نگارگری، جنگ جهانی دوم، نقاشی، نگارگری، متفقین، متحدین
متن کامل [PDF 2563 kb]   (159 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Norouzi H. Analysis of the miniature painting 'The Defeat of the Axis Forces'. Golestan-e Honar 2025; 9 (1) :255-245
URL: http://golestanehonar.ir/article-1-473-fa.html

نوروزی حمیدرضا. تحلیل و بررسی نگاره «شکست محور» اثر استاد حسین مصورالملکی. گلستان هنر. 1403; 9 (1) :255-245

URL: http://golestanehonar.ir/article-1-473-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 11-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
گلستان هنر Golestan-e Honar

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710