[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: داوران ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده











..
:: دوره 9، شماره 1 - ( 11-1403 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 65-91 برگشت به فهرست نسخه ها
پایش و ارزیابی نظام آموزش عالی هنر در ایران
ناهید امیری* ، ناهید عبدی
چکیده:   (549 مشاهده)
گروه تحصیلی هنر یکی از گروه‌های تحصیلی شش‌گانه موجود در ساختار نظام آموزش عالی کشور است و زیرگروه‌های تحصیلی معماری، شهرسازی، هنرهای کاربردی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و موسیقی در ذیل آن قرار دارد. طبق آمار، دانشجویان گروه تحصیلی هنر هفت درصد از کل دانشجویان کشور را تشکیل می‌دهند. اسناد بالادستی همواره بر موضوع تحول و نوسازی نظام آموزش تأکید دارند، از این رو پایش و ارزیابی نظام آموزش کشور در سند نقشه جامع علمی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.
 هدف از این پژوهش وضعیت‌شناسی و آسیب‌شناسی نظام آموزش عالی هنر در  ایران است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و آمار ارائه شده از داده‌های مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اخذ شده است. از نظر محدوۀ زمانی این پژوهش  بازه زمانی سال‌های 1390 تا 1399 یعنی دوره 10 ساله بعد از تصویب نقشه جامع علمی کشور مورد بررسی قرار می‌دهد. در بخش اول پژوهش حاضر به وضعیت مؤلفه‌های آموزش عالی هنر که عبارت‌اند از «نیروی انسانی» (دانشجو، هیئت‌علمی)، «رشته تحصیلی و منابع درسی» و «فضا و امکانات» پرداخته شده و در بخش دوم آسیب‌های موجود در این حوزه بر مبنای اصول نقشه جامع علمی کشور مورد بررسی قرار گرفته است.  یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، فقدان سند آمایش آموزش عالی هنر، فقدان توجه به مأموریت گرایی دانشگاه‌های هنر، بی‌توجهی به بومی‌سازی الگوهای آموزش هنر در کشور، عدم تناسب داده‌های آماری نظام آموزش عالی هنر با شاخص‌های قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، عدم توزیع رشته‌های هنر و مراکز آموزش عالی هنر در کشور بر مبنای اصل توسعه عدالت آموزشی، عدم تدوین شاخص پذیرش دانشجوی هنر متناسب با بازار اشتغال، مهارت‌افزایی و کارآفرینی،‌ ناکارآمدی نظام سنجش و پذیرش دانشجوی هنر، عدم تناسب شیوه‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت‌علمی با ماهیت رشته هنر و مهارت‌های اعضای هیئت‌علمی هنر، فقدان نظام تضمین کیفیت در دانشگاه‌های هنر و بی‌توجهی به گسترش رشته‌های هنر با توجه به آمایش سرزمینی از جمله آسیب‌های نظام آموزش عالی هنر در کشور است.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی هنر، آسیب‌شناسی، پایش و ارزیابی، اسناد بالادستی، نقشه جامع علمی
متن کامل [PDF 2616 kb]   (223 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri N, Abdi N. Monitoring and Evaluation the Situation of Higher Art Education in Iran. Golestan-e Honar 2025; 9 (1) :91-65
URL: http://golestanehonar.ir/article-1-459-fa.html

امیری ناهید، عبدی ناهید. پایش و ارزیابی نظام آموزش عالی هنر در ایران. گلستان هنر. 1403; 9 (1) :91-65

URL: http://golestanehonar.ir/article-1-459-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 11-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
گلستان هنر Golestan-e Honar

Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710