[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: داوران ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در دست انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده











..
:: دوره 8، شماره 1 - ( 8-1402 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 71-87 برگشت به فهرست نسخه ها
نگاهی پدیدارشناختی به تجربه‌های هنری رشید قریشی (1947)
سید ابوتراب احمدپناه* ، محسن کرمی
چکیده:   (1514 مشاهده)
رشید قریشی هنرمندی الجزایری‌تبار و دانش‌آموختۀ فرانسه است. او در زمینۀ هنر خوشنویسی پُرآوازه بوده و با فضای پُرکار و سرشار از رمز و راز سنتی و روح معنوی اسلامی، که در کارهایش دیده می‌شود، شناخته می شود. از جمله ویژگی‌های کارهایش: حضور پُررنگ اعداد، نقوش، علائم، نشانه و نمادهای رمزی وابسته به علم حروف، اعداد، علوم غریبه، عرفان و تراداد(سنت) های اسلامی است و افزون بر این نمادها، نشانه‌های الفبایی و نقش‌مایه‌های افریقاییِ کهن را هم در بر دارد. این همراهی روح کهنِ باستانی، فرهنگ تصویری، و خوشنویسانه اسلامی هم‌زمان با واکنش‌های آزادی‌خواهانه و روشنفکرانۀ معاصر او در پیوندِ با سیاست و مسائل خاورمیانه و فلسطین، از او هنرمندی با گرایش‌های جهان‌شمول ساخته و همین زمینه، اهمیت کند و کاو و آشکار نمودن لایه‌های پنهان و مستور نشانه‌ها، نمادها، و معنای نهفته در پس آثارش را افزون می‌سازد. از این رو، زمینه و روش پدیدارشناسی و هرمنوتیک برای معناکاوی آثار او اهمیت می‌یابد. چراکه او خود در پی یافتن زبان و بیانِ تصویری جهان‌شمول در کارهایش است و این موضوع سبب هماهنگ بودن روش پژوهش و نگاه خودِ هنرمند است. پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و به میانجی داده‌های کتابخانه‌ای انجام پذیرفته است، در پی دستیابی به سازمایه‌های زیباشناختی دریافت معنای پنهان آثار هنری این هنرمند بوده و با نگاهی پدیدارشناختی و روشی هرمنوتیکی به تجربه‌های او می‌توان به مفاهیم بنیادینی دست یافت که در همۀ تجربه‌های تجسمی او مشترک است و روح کلی آثار وی را سامان می‌دهد. نمادهای زنانه آب، ماه، مفهوم آینه، سایه، بازتاب و نشانه‌های رنگی، عددی و به‌کارگیری هندسۀ مقدس مانند دایره و چهارگوش... از دسته زمینه‌هایی‌اند که وی بدان‌ها پرداخته است و به شیوۀ آیینه‌نگاری و آیینه‌نویسی خود را بروز داده است.

 
واژه‌های کلیدی: رشید قریشی، خوشنویسی اسلامی، نماد، پدیدارشناسی، هرمنوتیک
متن کامل [PDF 8525 kb]   (455 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


احمدپناه سید ابوتراب، کرمی محسن. نگاهی پدیدارشناختی به تجربه‌های هنری رشید قریشی (1947). گلستان هنر. 1402; 8 (1) :87-71

URL: http://golestanehonar.ir/article-1-399-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 8-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
گلستان هنر Golestan-e Honar

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4713