مباحث نظری خوشنویسی را پژوهش مبتنی بر تأمل، تفکر و روشهای شناختهشده در ماهیت و فلسفۀ خوشنویسی، زیباییشناسی و تحلیل سبکشناسی و شیوهشناسی و بنیادهای تاریخی خوشنویسی میدانیم. در پژوهشهای بومی در حوزۀ خوشنویسی، در پنجاه سال اخیر، غفلت از پرداختن به مباحث نظری کاملاً مشهود است. بیشترین پژوهشها در دورۀ مذکور در ادامۀ سنت تاریخنگاری و تذکرهنویسی در تاریخ خطوط و معرفی خوشنویسان بوده است، البته نه از منظرپدیدارشناسی و تحلیل. البته تفاوت عمدهٔ رویکرد پژوهشی در حوزۀ خوشنویسی در نیمۀ اول قرن تا نیمۀ دوم هم گرایش به جنبههایی چون ماهیت و فلسفهٔ خوشنویسی، زیباییشناسی و تحلیل سبکشناسی و شیوهشناسی و بنیادهای تاریخی خوشنویسی است، هر چند در آنها استنباط نادرست از مفاهیم مبانی نظری و زیباییشناسی نیز وجود دارد. بنابراین، تبیین ساختار مبانی نظری خوشنویسی برای عدول از این انحراف ضرورت اجتنابناپذیر دارد.
Hāsheminežād A. An Evaluation of Conducted Research in Theoretical Principles of Calligraphy over the Past Half a Century. Golestan-e Honar 2023; 7 (4) :81-75 URL: http://golestanehonar.ir/article-1-348-fa.html
هاشمینژاد علیرضا. نگاهی به پژوهش در مبانی نظری خوشنویسی در پنجاه سال اخیر. گلستان هنر. 1401; 7 (4) :81-75