AU - Rouhfar, Zohreh TI - Manifestation of Popular Culture in Islamic Painting PT - JOURNAL ARTICLE TA - golhon JN - golhon VO - 7 VI - 4 IP - 4 4099 - http://golestanehonar.ir/article-1-293-fa.html 4100 - http://golestanehonar.ir/article-1-293-fa.pdf SO - golhon 4 AB  - هرچند تاکنون تحقیقات وسیع و دامنه­داری در زمینۀ هنر نقاشی ایران انجام شده، ولی هنوز ناگفته­ها و ناشناخته­هایی باقی­ است که شاید نیازمند نگرشی دوباره و فراتر از مکاتب هنری شناخته شده و رایج زمان خود باشد. خوشبختانه آثاری هرچند معدود در برخی از مواردِ قابل بررسی موجود است که دارای شیوه­های نامتعارف و زبان و بیانی خاص هستند و به نوعی حاوی پیام­های برخاسته از آرمان­ها و ناهنجاری­ها و در نتیجه قهرمان ـ پهلوان­پروری است که به شیوه­هایی متمایز خلق شده­اند. برخی از این نقاشی­ها رویکردی نمایشی داشته که توسط گوسان‌ها روایت می‌شوند و نهایتا نشأت­گرفته از باورها، وقایع تاریخی و حماسی هستند. با توجه به مضامین و شیوه­های متمایز، این­گونه آثار را می­توان هنر عامه دانست؛ هنری گاه ساده، گاه اعتراضی و خشن و زمانی سراسر اشاره و نماد که هنرمند در این شیوه، دیدگاه خود را به خواست­ها و زندگی عامیانه نزدیک و از آن الهام می­گیرد. در این مقاله با معرفی و بررسی چند نمونه نقاشی از سده­های مختلفِ پس از اسلام در ایران، عوامل مهم و تأثیرگذار بر بروز چنین شیوه­های نامتعارفی بررسی می‌شود. در پایان پاسخی به نقش نهضت­های فرهنگی و همچنین مضامین تاریخی و حماسی شاهنامه و تأثیر هنر شرق ایران بر این آثار نقاشی ارائه می‌گردد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - golhon PG - 73 PT - Research YR - 2020