:: دوره 0، شماره 1 - ( 1-1399 ) ::
جلد 0 شماره 1 صفحات 45-38 برگشت به فهرست نسخه ها
راحه‌الصدور و آیه‌السرور به مثابه منبعی برای مطالعات تاریخ اجتماعی هنر
ابراهیم موسی‌پور بشلی*
چکیده:   (590 مشاهده)
تاریخ راحه الصدور راوندی، اگرچه به‌هیچ‌روی یک اثر مستقل و اختصاصی در تاریخ اجتماعی یا تاریخ فرهنگی نیست و صرفاً یکی از انبوه نمونه‌های تاریخ سیاسی عصر سلجوقی تلقی می شود، ولی شخصیت و گرایش‌ها و سلیقۀ شخصی نویسندۀ ادیب و هنرمندش موجب شده که این اثر، در کنار آثار مشابه دیگری از این دست، در شمار منابع قابل استناد محققان تاریخ اجتماعی و فرهنگی و از جمله محققان حوزۀ مطالعات تاریخ اجتماعی و فرهنگی هنر ایران در دورۀ اسلامی درآید.
راوندی، در نگارش این تاریخ، به برخی جزئیات فرهنگی و ادبی و هنری توجه کرده که معمولاً به‌ندرت در تاریخ‌نگاشته‌های سیاسی دیده می‌شود یا به‌کلی در این دست‌نوشته‌ها از آنها خبری نیست. در این مقاله، با خوانشی مبتنی بر نگرش‌های تاریخ اجتماعیک، اطلاعاتی که از کتاب راوندی برای پژوهش‌های تاریخ اجتماعی و فرهنگیِ هنر قابل استفاده بوده استخراج و دسته‌بندی و نقد و ارزیابی شده است.
متن کامل [PDF 270 kb]   (423 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 0، شماره 1 - ( 1-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها